Saab 9-7X (2004-2009)

 

Saab 9-7X er en stor luksus SUV som ble bygget av General Motors for det amerikanske markedet og solgt blant annet som Saab. 9-7X ble først introdusert på New York International Auto Show i 2004, og var tilgjengelig fra og med MY(Model Year)05, som en erstatning for Oldsmobile Bravada.

 

9-7X ble bygget på GMT360 plattformen, som er plattform Chevrolet Trail Blazer, GMC Envoy, Isuzu Ascender, Oldsmobile Bravada og Buick Rainier ble bygget på. 9-7X var Saabs første SUV noensinne.

 

9-7X var opprinnelig tilgjengelig i to modeller i 2005: Linear og Arc. Saab 9-7X var ikke tilgjengelig med en turbomotor, noe som var ganske uvanlig for en Saab. Alle Saab 9-7X bilene kom med firehjulsdrift (2005 var det første året firehjulsdrift ble tilbudt av Saab), 18" felger og sportsunderstell som standardutstyr. 9-7X ble bygget på GMs fabrikk i Moraine, Ohio. Saab 9-7X er klassifisert som en mellomstor luksus SUV.

 

Da MY05 9-7X ble introdusert, fungerte den som en erstatning for Oldsmobile Bravada (som ble avviklet som et direkte resultat av at Oldsmobile merket ble avviklet i 2004), sammen med Buick Rainier. Det meste av utvendig styling på Saab 9-7X og på Buick Rainier var en direkte overføring fra den utgåtte Bravada, med unntak av en front designet for å ligne andre Saab modeller.

 

Fra 2005 til 2009 var Saab 9-7X den nest dyreste luksus SUV som ble produsert av GM, den dyreste var Cadillac Escalade. GM hadde markedsført Saab 9-7X som en direkte konkurrent til mer eksklusive luksus SUVer, som Volvo XC90 og Volkswagen Touareg.

 

Alle 9-7X bilene kom med sidegardinkollisjonsputer som standard, skinninteriør, oppvarmede forseter, automatisk klimakontroll, AM/FM-radio med CD-spiller og Bose-høyttalere, samt XM Satellite Radio, OnStar og HomeLink. Et navigasjonssystem med berøringsskjerm var tilgjengelig som et tilvalg.

 

Tekniske data:

Mål:

Lengde: 490,7 cm.

Bredde: 191,8 cm.

Høyde: 174,0 cm.

Akselavstand: 287,0 cm.

Vekt: 1 900 kg.

 

Motor Vortec LL8 (2004-2009):

Sekssylindret rekkemotor med overliggende kamaksler

Slagvolum: 4 160 cm³

Borr x slag: 93x102mm

Effekt: 285 hk

 

Motor Vortec LH6 (2004-2009):

Åttesylindret V-motor med overliggende kamaksler

Slagvolum: 5 328 cm³

Borr x slag: 96x92mm

Effekt: 300 hk

 

Motor LS2 (2008-2009):

Åttesylindret V-motor med overliggende kamaksler

Slagvolum: 5 972 cm³

Borr x slag: 101,6x92mm

Effekt: 400 hk

 

Kraftoverføring:

Langstilt motor foran, firehjulsdrift

4-trinns, automatgirkasse, 4L60-E, gulvspak

4-trinns, automatgirkasse, 4L70-E, gulvspak

 

2006:

For MY06 Linear modellen omdøpt til 4.2i, og Arc modellen ble omdøpt til 5.3i.

4.2i modellen kom med 4.2L sekssylindret rekkemotor, og hadde en effekt på 285 hk og 374 Nm.

5.3i modellen kom med en 5,3L V8 motor med en effekt på 300 hk og 447 Nm.

 

Saab 9-7X med 5,3L V8 motoren har kapasitet til å trekke tilhengere med en vekt på inntil (2948 kg).

 

2008:

For MY08 modellene ble Aero modellen lagt til modellprogrammet som en mer luksuriøs versjon av Chevrolet Trailblazer SS. Både Saab 9-7X Aero og Chevrolet Trailblazer SS kom med 6.0L LS2 V8 motor, som er den samme motoren som ble brukt i 2005 til 2007 modell Chevrolet Corvette. Saab 9-7X fikk også en 4L60E firetrinns automatkasse som standardutstyr.

 

Fra og med MY 2008 var Saab 9-7X 5,3i tilgjengelig med "Displacement on Demand" teknologi for å redusere drivstofforbruket. Saab utførte forbedringer av bilenes GM produserte chassis. Saab reduserte kjørehøyden, monterte stivere fjærer og støtdempere, større bremser med stålkalipere foran, forsterket rammen, reviderte styringen og monterte tykkere stabilisatorstag foran.

 

En selvjusterende luftfjæring bak ble også lagt til. 9-7X, sammen med de andre modellene bygget på GMT360 plattformen var planlagt redesignet for MY07, men GM bestemte seg for å fortsette produksjonen av GMT360 SUV-ene med mindre oppdateringer.

 

9-7X og de andre GMT360 modellene skulle ikke redesignes, oppdateres eller produseres etter MY09, som et resultat av at GM stengte sin fabrikk i Moraine, Ohio, desember 2008. Som et resultat av dette ble 9-7X avviklet etter MY09.

 

Antall biler produsert:

2005 – 5 133

2006 – 29 528

2007 – 28 080

2008 – 22 044

2009 – 1 209

 

Markeder:

Selv om Saab 9-7X ble utviklet for det nordamerikanske markedet, ble modellen også solgt i andre land som f.eks. Chile, Estland, Hellas, Ungarn, Italia, Nederland, Midtøsten, Sverige og Syria.

Tilbakekallinger:

I august 2012 tilbakekalte General Motors mer enn 258 000 stk. SUV-er i USA og Canada for å fikse en kortslutninger i elektriske vindu- og dørlåsbrytere som kunne forårsake brann. Tilbakekallingen dekket Chevrolet TrailBlazer, GMC Envoy, Buick Rainier, Isuzu Ascender og Saab 9-7X SUV-er fra MY06 og 07.

Tilbakekallingene ble gjort på grunn av brann i kjøretøyer. Fuktighet kom inn gjennom døren og forårsaket problemet. I 2008 ble det elektriske systemet i dørene dekket av plast for å beskytte dem.